Je eigen Jeans-merk beginnen?

full view cowboybroek

 

 

Spijkerbroeken en jeans mode hoofdpagina

Zie hoe spijkerbroeken worden gemaakt

Voorbeelden van maattabellen zoals deze gebruikt worden in de confectie

Zelf een spijkerbroekenmerk beginnen?

Je volgende spijkerbroek online kopen: wel of geen goed idee?

Minirokjes!

Ingezonden vragen over spijkerbroeken en het produktieproces

Alles over de gevaren van (te) strakke jeans

Waar kunnen we je vervolgens heen gidsen?

mannenbroek

 

Wat heb je nodig om je eigen spijkerbroekenmerk te kunnen beginnen?

 

  1. Een fontein vol enthousiasme en doorzettingsvermogen !

  2. Marktkennis: Wat jij en je vrienden dragen is niet noodzakelijk het best verkochte, of meest populaire, model spijkerbroek en het gene wat je op Fashion TV ziet is niet altijd het volgende seizoen populair in Nederland of Belgie. Een achtergrond in de confectie kan dus zeker geen kwaad, maar is geen absolute vereiste.

  3. Klanten: een grote kennissen- en vriendenkring hebben kan helpen, maar over het algemeen zul je toch wel meer dan 2 outlets moeten hebben, wil je zelf broeken gaan importeren.
    De minimum afnamens liggen rond de 100 dozijn broeken per stijl of per wassing. Het is dus eventueel mogelijk of 2 modellen te laten maken van hetzelfde materiaal, waardoor het netto minimum dus op 600 broeken per stijl komt te liggen. Dit mimum geldt overigens voor een bereik van plusminus 8 taillematen en 2 lengtematen.

  4. Samples: een, of meerdere, voorbeeld spijkerbroek(en) die je zelf hebt laten maken of aangepast. Koop eventueel een extra emplaar van je favoriete model spijkerbroek en stuur dat naar de kledingfabriek met mogelijke veranderingen erop aangegeven. Jeans-fabrieken in Azië hebben de neiging om snel de draad kwijt te raken als iets alleen op papier staat. Bij de moderene fabrieken (lees duurdere) kunnen ze ook prima uit de voeten met CAD bestanden of plotterfiles. Deze bedrijven accepteren echter geen kleine bestellingen.

  5. Goede vrachtvervoerder: Alhoewel veel kledingexporteurs ook CiF (tot Amsterdam of Rotterdam haven) kunnen leveren is het vaak veiliger en makkelijker om dit vanuit Nederland of Europa te doen. De meeste van deze vervoerders kunnen namelijk ook het inklaren van de goederen en het afleveren van de modebroeken verzorgen. Als zij hiermee kunnen beginnen op het moment dat de spijkerbroeken worden ingeladen, dan zal er geen vertraging optreden bij aankomst. De vrachtvervoeder kan ook informatie verschaffen over de invoerrechten, BTW en andere bijkomende kosten en heffingen, zodat de kostprijs van de jeans niet onverwacht hoger gaat uitvallen.

  6. Voldoende tijd: Neem ruim de tijd in de voorbereidingen van een eerste levering. Als alles eenmaal op de rit zit en alle externe invloeden bekend zijn, dan kun je altijd nog een just-in-time leveringsscenario gaan samenstellen.

Over het algemeen volgt men voor een nieuw spijkerbroeken-merk en / of model de volgende stappen. (Genoemde aantal dagen per stap zijn puur indicatief).

Voorbeeld spijkerbroek opsturen naar de fabriek: 4 dagen

Evaluatie van het jeans sample in de fabriek: 5 dagen

Sourcing van goedgelijkend denim door fabrikant: 5 dagen

Vinden van een vergelijkbaar patroon en evt. aanpassen ervan: 3 dagen

Snijden of knippen van de denim stof: 1 dag

Naaien van de spijkerbroek: 1 dag

Wassen en bewerken van de broek: 3 dagen

Inspectie en vergelijken met origineel: 1 dag

evt. herhaling van stap 3 of 4 en van 5 t/m 8

Opsturen van het zgn. counter sample: 4 dagen

Beoordeling door klant: 3 dagen

Mogelijke herhaling(en) van al het bovenstaande, of bepaalde onderdelen ervan, tot produkt voldoet aan de wensen van de jeans-importeur en naar de produktielijn gestuur kan worden.

Maken van patronen voor de denim kleding voor alle bestelde maten: 5 dagen

Optimale stofverbruik berekenen en snijden van het denim: 2 dagen

Naaien van de spijkerbroeken, in- en opnaaien van pre-was labels, zakken en rits: afhankelijk van de aantallen. Gemiddeld 1000 - 1500 broeken per dag als we uitgaan van het standaard 5 pocket model.

Wassen en bewerken van de herenbroeken: afhankelijk van de aantallen. Gemiddeld 1200 mannenbroeken per dag.

Wegknippen van losse draden, controleren van de broek op fouten, meten van taille- en lengtematen en, nadat alles Oke is bevonden, het plaatsen van knopen, rivets, en eventueele extra labels: afhankelijk van de aantallen. Gemiddeld 800 broeken per dag.

Laatste inspectie, eventueele prijslabels en andere tags bevestigen, vouwen van de broek, in zgn polybag verpakken en bundelen in dozen: afhankelijk van aantallen. Gemiddeld 1500 broeken per dag.

Gereedmelding, inspectie door klant of agent, export documenten verkrijgen, container laden en op het containerschip laden: 7 dagen.

Vaartijd naar Europa: < 20 dagen, afhankelijk van seizoensinvloeden zoals piektijden, maar ook tegenwind en of stromingen en wachttijden bij de verschillende havens. Vaartijd naar de Antillen of Surime is meestal < 8 weken. Voor de verenigde staten geldt <25 dagen.

Inklaren van de jeans, lokaal transport en uitladen (volgens de nederlandse jeans importeurs): 1 week.

  1. Zakelijk (nuchter) verstand: Controleer vanaf het begin van de produktiefase minstens 2 keer of alles nog gaat zoals gewenst. Bij voorkeur 1 keer net voor de produktie aanvang middels zgn. pre-production samples en daarna liefst nogmaals voor het beindigen van de produktie, zodat de fabriekant minder snel geneigd zal zijn om B of C-keus broeken in te pakken. Mogelijke vertragingen zullen dan ook sneller zichtbaar zijn. Vergeet nooit dat die vriendelijke, behulpzame en / of wijze verkoper altijd eerst zichzelf aan je verkoopt en daarna pas z'n produkt... Onderling vertrouwen is absoluut een eerste vereiste bij het internationaal zakendoen, maar vooral de cultuurverschillen tussen Europa en Azie, kunnen de grenzen van dat vertrouwen soms wat doen vervagen. "Een klein beetje" verschil is immers een zeer rekbaar begrip.
    Stel vooraf ook altijd eerst vast dat de jeans fabriek waar je zaken mee wilt gaan doen een gerenomeerd confectiebedrijf is wat in het bezit is van een export-licentie of -vergunning, een BTW nummer en of ze in staat is om export-quota te krijgen, voor zover dat laaste nog van toepassing is. Het Internet kan je daarbij behulpzaam zijn, maar je kunt ook altijd informeren bij de (gezamelijke) Kamers van Koophandel of bij de ambassade van het betreffende land.

  2. Goede Communicatiemogelijkheden: tenzij je over een lokale vertegenwoordiging (vriend, kennis, directe familie) die de taal spreekt kunt beschikken, is het erg belangrijk om een snelle en duidelijke communicatie met de jeans-leverancier te kunnen onderhouden. Als e-mails of faxen pas na een week, of zoals meestal het geval is: in het geheel niet beantwoord worden, dan raden wij af om te pogen met dergelijke organisaties in zee te gaan. In bijna alle confectie producerende landen kun je wel een nederlandstalige, of desnoods engelstalige, agent vinden die tegen een, meestal zeer redelijke vergoeding, z'n vinger op de pols houdt voor je.

onderdeel van de leukeinfo.nl groep www.leukeinfo.nl © 2005 Valid XHTML 1.0!